Miten hahmonluonti toimii?

Tuhannen viillon kuolema -larpissa hahmonluonti tapahtuu Larpweaver-ohjelmiston avulla niin, että pelaaja kokoaa itse hahmonsa valmiista palasista. Ideana on, että pelaajalla olisi mahdollisimman hyvät edellytykset jäsennellä etukäteen omaa kokemustaan ja varmistaa että hahmon osat varmasti toimivat.

Larpweaver toimii siten, että peli ei tarjoa varsinaista kokonaista hahmoa jolla olisi nimi, tausta, luonne ja ryhmät. Sen sijaan hahmo on purettu osiksi jotka pelaaja valitsee yksitellen. Tämän larpin tapauksessa valintaprosessi alkaa siitä, haluaako pelata rikasta, keskiluokkaista vai köyhää.

Jokainen järjestelmässä oleva palanen on pelinjohdon kirjoittama ja suunnittelema nimenomaan tätä larppia varten mutta niiden järjestys on pelaajien käsissä. Niinpä tässä larpissa pelinjohto ei myöskään päätä kuka pelaa mitäkin hahmoa, vaan pelaajat tekevät itse nämä valinnat.

Pelaajan kannalta ohjelmiston käyttäminen muistuttaa nettitestin tekemistä. Kun prosessi on saatu päätökseen, pelaajalla on lista erilaisia ominaisuuksia, historiaa, luonteenpiirteitä, kytköksiä muihin hahmoihin, jne. Pelaajan täytyy lopuksi miettiä, miten ominaisuudet muodostavat järkevän kokonaisuuden.

Olen yleensä neuvonut ettei ristiriitaisiakaan elementtejä välttämättä kannata karsastaa. Päinvastoin, ristiriita voi olla kiinnostavaa pelattavaa. Jos yksi palikka tekisi hahmosta anteliaan ja toinen pihin, voi miettiä saako tästä ristiriidasta pelisisältöä. Ehkä hahmo on luonteeltaan pihi mutta haluaisi tulla tunnetuksi anteliaana ihmisenä.

Toistaiseksi Larpweaveriä on käytetty kahdessa larpissa, Vampire: the Masquerade -roolipeliin pohjautuvissa Enlightenment in Bloodissa (2017) ja Parliament of Shadowsissa (2017). Tein itse hahmonluonti-designin kummassakin larpissa, ensimmäisessä yhdessä Bjarke Pedersenin ja toisessa Bjarken ja Maria Petterssonin kanssa.

Larpweaverin on kehittänyt teksasilainen larppiteknologiafirma nimeltä Incognita Limited.

Kirjoitin täällä pitkällisesti siitä miten Larpweaver toimi Enlightenment in Bloodissa. Tuhannen viillon kuolemassa hahmonluonnin perusperiaatteet ovat samat mutta toteutus hieman erilainen sillä Larpweaver sallii sovittaa hahmonluontiprosessin yksityiskohdat jokaisen larpin erityistarpeisiin.

Juhana Pettersson

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s