Ropeconin testilarppi

Järjestimme Tuhannen viillon kuolemasta testilarpin Ropeconissa. Halusimme kokeilla pelin ideoita pienemmällä porukalla nähdäksemme miten ne toimisivat isossa versiossa. Samalla halusimme kokeilla uusia ajatuksia sen suhteen, miten con-larpin voi tehdä.

43087417324_af55204671_z

Ropecon kuvituskuvaa. Kuva: Tuomas Puikkonen.

Yksi yhteen

Tuhannen viillon kuolema on perusfilosofialtaan indeksikaalinen kaupunkilarppi. Mitä se tarkoittaa?

Larpeista puhuttaessa indeksikaalisella tarkoitetaan sitä että larpin fiktiivinen maailma vastaa todellista maailmaa yksi yhteen. Larpin Helsinki on sama kuin todellinen Helsinki. Jos pelaajat kokoustavat toimistossa Bulevardilla, heidän hahmonsa ovat aivan samassa toimistossa.

Olen itse kehitellyt ajatusta aiemmissa larpeissa Enlightenment in Blood ja Parliament of Shadows (jossa muina pääjärkkäreinä Maria Pettersson ja Bjarke Pedersen). Niissä Berliini ja Brysseli esiintyvät sellaisenaan ja mahdollisimman moni pelien käyttämä baari ja rakennus ovat samoja in-game ja off-game.

Tässä kohtaa mainittakoon, että mikään näistä larpeista ei ole täysin indeksikaalinen, ei myöskään Tuhannen viillon kuolema. Enlightenment in Bloodissa kirkko on sama rakennus in-game ja off-game, mutta se on vampyyrikirkon salainen päämaja vain in-game.

43803762051_66c0ae7aa4_z

Ropecon kuvituskuvaa. Kuva: Tuomas Puikkonen.

Indeksikaalisuus ei siis ole itseisarvo vaan sen tarkoitus on häivyttää fiktion rajat näkymättömiin. Parliament of Shadows -larpissa tämä vietiin äärimmäisyyksiin: Kaksi europarlamentaarikkoa pelasivat larpissa itseään. Näin jopa sivuhahmot olivat indeksikaalisia.

Indeksikaalisuuden vastakohtana voi ajatella vaikkapa metsässä pelattavaa fantasialarppia. Koska peli sijoittuu kuvitteelliseen fantasiavaltakuntaan, ei sen ole edes mahdollista mennä yksi yhteen reaalimaailman kanssa.

Con-larpit

Päällisin puolin indeksikaalisuuden ajatusta on vaikea soveltaa con-larppeihin. Perinteisestihän ne ovat edustaneet aivan päinvastaista design-filosofiaa!

Halusimme kuitenkin katsoa jos tällä kertaa olisi mahdollista toteuttaa con-larppi niin että se vastaisi pääpelautusta myös tässä mielessä. Siksi con-version tarinaksi muotoutui joukon varakkaita sijoittajia vierailu Messukeskukseen jossa he ovat järjestämässä Nordic Sun -gtreentechtapahtumaa. Näin hahmot ovat kierroksella Messukeskuksessa jossa on samaan aikaan käynnissä toinen tapahtuma (eli Ropecon).

Asetelma on siis täysin realistinen: Messukeskus voi hyvin esitellä tiloja myöhempien tapahtumien järjestäjille. Peliohjeena pelaajille neuvottiin että Ropecon on olemassa myös hahmojen maailmassa, mutta heitä ei kiinnosta puhua siitä.

Pelissä oli kaksi hahmoryhmää, rikkaat ja köyhät. (Pääpelissä on mukana kolmas, keskiluokka.) Köyhät hahmot olivat tulossa töihin tarjoilijoiksi cocktail-tilaisuuteen johon peli myös päättyi. Heillä oli sivuhahmokaveri töissä Messukeskuksessa, joten he saivat oman kierroksensa. Designin puolesta kumpikin ryhmä siis toimi samoin, mutta konteksti oli eri.

12309613_10153557001533880_6170641965959366768_o

Kuva: Ami K

Lopun cocktail-tilaisuudessa köyhät murhasivat rikkaat, kuten Tuhannen viillon kuolemassa kuuluu!

Testipelimme osoitti että jopa con-larpista saa halutessaan indeksikaalisen mutta samalla se paljasti metodin rajat: Sellaiset larppi-ideat jotka voi sijoittaa in-game Helsingin Messukeskukseen ovat harvassa.

Juhana Pettersson

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s